Najlepsza na świecie francuska tarta cytrynowa z bezą (tarte au citron meringuée)

środa, lutego 25, 2015


Nie mogłam się powstrzymać! Ten kwaskowy smak cytryny, delikatna jak mgiełka beza, kruchy maślany spód... Ta tarta to mistrzostwo świata! I choć ja nie zjem ani kawałka bo postanowiłam (wreszcie, nareszcie!) pozbyć się po-ciążowego balastu, tarta jest. Myślicie, że przyjemność tworzenia zrekompensuje brak przyjemności jedzenia?

Pisałam Wam ostatnio o Święcie Cytryny, które odbywa się co roku w Menton. Podobno tutejsze cytryny mają niespotykany nigdzie smak i aromat. Hmmm. Może moje podniebienie nie jest wystarczająco wysublimowane, ale nie zauważyłam.

Wiem za to jedno: pochodzący stąd przepis na tartę cytrynową z bezą jest po prostu perfekcyjny! Zapraszam:

blog lifestylowy, blog parentingowy

tarta cytrynowa z bezą, francuska tarta cytrynowa, lemon curdtarta cytrynowa z bezą, francuska tarta cytrynowa, lemon curd



Francuska tarta cytrynowa z bezą, przepis:


Składniki

Ciasto
- 250 g mąki
- 125 g masła
- 70 g cukru
- 2 żółtka
- 1 szczypta soli

Krem cytrynowy
- 4 średniej wielkości cytryny
- 150 g cukru
- 3 jajka
- 2 łyżki stołowe skrobi kukurydzianej
- 30 g masła

Beza
- 2 białka jajka
- 100 g cukru

 

Wykonanie

Ciasto:

Składniki na kruchy spód zagnieć ręcznie lub w robocie. Uformuj kulę, zawiń w folię i wstaw do lodówki na  minimum 30 minut.
 
Przygotuj formę na tartę i wyłóż ją ciastem, dobrze przyciskając dno i boki. Ponakłuwaj widelcem, by równo wyrosło. Podpiecz w temperaturze 180ºC przez 20 minut.

 

Krem cytrynowy :

Wyciśnij sok z cytryn. W małym garnuszku wymieszaj sok, cukier i skrobię. Podgrzej. W osobnej misce ubij jajka. Dodaj je do ciepłego soku i ciągle mieszając, czekaj aż zgęstnieje. Po zdjęciu z ognia dodaj pokrojone na małe kawałki masło. Wymieszaj i wylej krem cytrynowy na podpieczony spód.

Beza:

Białka ubij na sztywną pianę, pod koniec ubijania dodaj stopniowo cukier.

Przykryj tartę pianą z białek (możesz użyć rękawa cukierniczego i wyciskać beziki, albo zrobić artystyczny nieład i po prostu ułożyć bezę na kremie. W każdym przypadku będzie ładnie).

Włóż do piekarnika i piecz w temperaturze 140°C przez ok. 20 minut, aż beza zacznie się delikatnie rumienić.


Zajadaj ze smakiem, jeśli nie masz po-ciążowego balastu. Albo zapodaj sobie Chodakowską (względnie Mel B) i spróbuj tylko jeden, malusieńki kawałek.... Mniaaam!


Bon appétit!

Marta

***
Podobało się? Zapraszam Cię też na FACEBOOK lub INSTAGRAM 

32 komentarze

  1. Wygląda jak milion dolarów :) Z resztą jak wszystkie Twoje wypieki...

    OdpowiedzUsuń
  2. mmmmm....zgłodniałam ...nigdy nie jadlam, ale skoro od piatku bede miala kuchnie to to bedzie pierwsza tarta ktora upieke ...przysiegam !!!! poki jeszcze moge :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzymam kciuki za kuchnie! I mam nadzieję, że będzie smakowało :)

      Usuń
  3. muszę wypróbować, bo wygląda bardzo apetycznie :-) pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Z przyjemnością zjadła bym kawałek :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Hahaha :D
    Zjem a potem Chodakowska <3
    Pyszności :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  7. Zdjęcia przepysznie wyglądają, a tarta na pewno smaczna. Ja również ją uwielbiam (jeść, nie piec).

    OdpowiedzUsuń
  8. uwielbiam tartę cytrynową :) ja robię jednak masę z mielonymi migdałami, bardzo smakuje mi to połączenie :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo ciekawy wpis ! Pysznie wygląda, muszę spróbować zrobić :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie wierzę, że nie spróbowałaś nawet małego kawałka. Mnie się to nigdy nie udało :)

    OdpowiedzUsuń
  11. pysznie wygląda :) czym można zamienić skrobię kukurydzianą?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spróbuj skrobią ziemniaczaną, powinno wyjść na to samo

      Usuń
    2. A czy moze byc maka kukurydziana zamiast skrobii?

      Usuń
  12. wygląda nieziemsko, aż zgłodniałam :) tarty robię często, ale przedstawionej przez Ciebie nigdy. Na pewno sie skusze i wypróbuje przepis w najbliższych dniach. Oby moja wyszła równie apetycznie ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Uwielbiam tartę cytrynową w każdej wersji, kocham cytrynowe muffinki i cytrynową babkę. Twój przepis jest prost y i efektowny- idealny żeby się odważyć i zrobić. Upiekę w weekend, a co :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Mi te fantastyczne zdjęcia rekompensują brak przyjemności jedzenia ;)) wygląda super! :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Łączę się w bólu! Wygląda wyśmienicie, ale też na razie nie zjem... /Justyna.

    OdpowiedzUsuń
  16. Patrząc tylko na zdjęcie ślinka cieknie. Musi być obłędnie pyszna:)

    OdpowiedzUsuń
  17. Obłędnie wygląda! Kusi i zachęca do zjedzenia :)

    OdpowiedzUsuń
  18. wyglada przepysznie! I takie nasze klimaty smakowe, trzeba bedzie mezowi zrobic :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Zrobiłam i wyszło pysznie. Moja wskazówka: krem cytrynowy trzeba porządnie podgrzać, żeby zgęstniał.U mnie zapanował bezowy nieład artystyczny :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hahaha! Cieszę się, że smakowało. I dzięki za wskazówkę! Pozdrawiam

      Usuń
  20. Właśnie podglądam po raz kolejny Twój przepis i jutro zamierzam zrobić jego jagodową wariację :) cytrynową piekłam i wyszła obłędnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super! Zapomniałam spytać! Daj znać jak wyszła z jagodami to może też wypróbuję :)

      Usuń
  21. A mozna dodac do kremu tez skorke z cytryny dla podkrecenia smaku?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie! Tylko wybierz ekologiczne, nie pryskane cytryny!

      Usuń
  22. Wow! Wygląda wspaniale. Znam Cię z komentarzy u Matki Pauki i jakoś tak dziś po raz pierwszy tu zerknęłam. Dlaczego mi nikt nie powiedział, że tutaj są takie cuda! Mniam! Francji zazdroszczę, Lazurowe Wybrzeże to jedno z piękniejszych miejsc, jakie kiedykolwiek widziałam!

    OdpowiedzUsuń